حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

۵۶ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

دوچرخه کوهستان

  1. کراس کانتری Cross country
  2. اسپرت Sport
  3. تریل Trail
  4. آل مونتاین All mountain
  5. / اندرو Enduro
  6. دانهیل Downhill
  7. فت بایک  Fat bikes

دوچرخه کوهستان

به همان صورت که از نام دوچرخه کوهستان مشخص است این سبک از دوچرخه برای مسیرهای خاکی طراحی شده است. اما کار به اینجا ختم نمیشود و دوچرخه کوهستان به هفت رده دیگر تقسیم میشود که کاربری هر کدام را از دیگری متفاوت می کند بنابراین شناخت آنها برای انتخاب و یا خرید دوچرخه بسیار مهم است. در ادامه کاربری این هفت سبک را به همراه تصاویر آنها می توانید مشاهده و مطالعه کنید.

نوعی از تقسیم‌بندی دوچرخه کوهستان براساس طراحی و نوع کمک‌فنر به کار رفته در آن صورت می‌گیرد و شامل دوچرخه‌های Hard Tail و Full Suspension است. Hard Tail  معمولا به دوچرخه‌هایی گفته می‌شود که تنها دارای یک کمک‌فنر هستند یا کمک‌فنری ندارند.
Full Suspension  به دوچرخه‌هایی گفته می‌شود که بعلاوه کمک در دوشاخ جلو دارای یک کمک‌ در چرخ‌ عقب هم هستند. این دسته از دوچرخه‌ها فریمی دوتکه دارند؛ به‌نحوی‌که دارای یک بخش مثلثی در قسمت جلوی دوچرخه و یک بخش دیگر در سمت عقب دوچرخه هستند.

تفاوت دوچرخه Hard Tail با Full Suspension

حال شاید این سئوال برایتان پیش آید که چه فرقی میان دوچرخه‌های Hard Tail و Full Suspension  وجود دارد؟ در واقع این سبک دوچرخه سواری است که مشخص می کنم که کدام برای شما بهتر است! اگر شما دوچرخه‌سوار حرفه‌ای نیستید، خرید دوچرخه‌ Full Suspension با توجه به اینکه دارای یک کمک‌فنر دیگر در چرخ عقب است، تنها برایتان هزینه‌ای اضافه ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی، استفاده از دوچرخه‌های Hard Tail به‌صرفه است. دوچرخه‌های Full Suspension بیشتر برای حرکت فرود در مسیرهای کوهستانی استفاده می‌شوند تا به واسطه‌ی کمک‌فنر دومی که در چرخ عقب قرار دارند، فشار بسیار کمتری به دسته و چرخ‌ها منتقل شود.

انواع دوچرخه کراس کانتری

در ابتدای شناخت دوچرخه های کوهستان بدانید یک اصل کلی وجود دارد هر چه به انتهای این جدول بروید طراحی دوچرخه ها به شکلی می شود که برای رکاب زدن کمتر و پیمایش مسیرهای ناهموار تر صورت می گیرد. به این شکل که در ابتدای این جدول دوچرخه کراس کانتری برای رکاب زدن بیشتر و پیمایش مسیرهای ناهموار کمتر طراحی شده است و در انتهای این جدول دوچرخه دانهیل قرار دارد  که فقط برای پیمایش مسیر های بسیار سخت و سرپایینی از شیبهای تند طراحی شده است. یک راه ساده برای تشخیص دوچرخه های کوهستان مقدار بازی کمک جلو آنها است این روش می تواند به شما کمک کند که قبل از اینکه نگاهی به دفترچه کاتالوگ یا وب سایت شرکت تولید کننده بیاندازید به راحتی بتوانید تشخیص دهید که آن دوچرخه در چه رده بندی قرا دارد. بصورت مثال دوچرخه کراس کانتری بازی دوشاخ جلو آن 10 یا 11 سانتیمتر است و برای دوچرخه دانهیل که برای مسیرهای سرپایینی بسیار خشن طراحی شده است بازی کمک دوشاخ(پاشاخ) جلو آن 20 سانتیمتر است. بنابراین به دوشاخ های استفاده شده دقت کنید. جدا از آن لوازم هر رده  با هم تفاوت دارد. که در نگاه اول شاید برای تشخیص سبک یک دوچرخه کمی سخت باشد اما بازی کمک دوشاخ جلو معیار خوبی است.

در ادامه بصورت کامل تفاوت ها توضیح داده خواهد شد.

دوچرخه کوهستان / کراس کانتری Cross country

 

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  10 یا 11 سانتیمتر

کمک عقب: در بعضی از مدل ها کمک عقب دارد و در بعضی خیر (بستگی به انتخاب رایدر یا همان دوچرخه سوار و مسیر مسابقه دارد)

این سبک از دوچرخه کوهستان پرطرفدار ترین سبک در دوچرخه کوهستان است که خود به دو دسته حرفه ای و غیر حرفه ای تقسیم می شود. سبک غیر حرفه ای به نام کوهستان اسپرت،  sport xc و یا با نام های مشابه شناخته می شود که در عنوان بعدی آن را معرفی می کنیم. در این سبک: مدل دوچرخه کراس کانتری برای مسابقات حرفه ای طراحی شده است و برای خرید یک مدل خوب آن باید حداقل چیزی حدود 2هزار دلار هزینه کنید که برای ارزش پول ریال ما در ایران بسیار گران خواهد شد جدای از این سبک از دوچرخه مناسب یک دوچرخه سوار حرفه ای است. و اصلا گزینه خوبی برای شروع دوچرخه سواری و  یا دوچرخه سواری در شهر مناسب نیست.بنابراین این مدل فقط برای حرفه ای ها است.

دوچرخه کوهستان / اسپرت Sport

 

در واقع این سبک از دوچرخه همان دوچرخه کراس کانتری است که برای عموم مردم و نه برای مسابقات حرفه ای طراحی و تولید می شود می توان گفت که این سبک دوچرخه اصیل ترین سبک دوچرخه کوهستان است. همان سبکی است که دوچرخه کوهستان اصیل با آن شکل گرفت و اکنون کامل شده است اما کماکان نزدیک ترین سبک به مدل های کلاسیک دوچرخه کوهستان است. در این مدل همانند دوچرخه کراس کانتری از یک دوشاخ جلو (کمک جلو) 10 یا 11 سانتیمتری استفاده میشود. و به ندرت از “کمک وسط” در آن استفاده می شود بنابر این در سبک کوهستان اسپرت کمتر دیده می شود که دوچرخه Full Suspension باشد و فقط در دوشاخ جلو دوچرخه کمک تعلیق استفاده میشود. بعضی از شرکت های تولید کننده این سبک را از دوچرخه کراس کانتری جدا کرده و با نام های کوهستان اسپرت، sport xc و در سبک جدا معرفی می کنند. اما بعضی از شرکت های تولید کننده این سبک دوچرخه را کماکا در همان کراس کانتری و یا با عنوان کوهستان کراس کانتری غیر حرفه ای معرفی می کنند.اما در رده پایین تر از دوچرخه های مسابقه کراس کانتری. به این شکل که لوازم و فریم استفاده شده در این سبک از دوچرخه از رده متوسطی و پایین تری استفاده می شود که در مجموعه قیمت پایین تری را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت البته این به هیچ وجه به این معنی نیست که این سبک دوچرخه کیفیت پایینی داشته باشد! و برعکس بسیار با کیفیت خواهند بود و در این بخش به کیفیت دوچرخه نخواهیم پرداخت و در بخش راهنمای خرید دوچرخ،  کیفیت دوچرخه ها بررسی می شود.

در گذشته این دو سبک دوچرخه یکی بودند اما رفته رفته با تخصصی شدن هر محصول این دو سبک از دل دوچرخه کوهستان جدا شدند.

 

برای چه کسانی مفید است: این سبک از دوچرخه کوهستان بیشترین طیف علاقه مندان را به خود اختصاص میدهد. در واقع برای کسانی که قصد طبیعت گردی دارند یا برای کسانی که در پارکهای جنگلی یا شهرهای کوهستانی تصمیم دارند دوچرخه سواری کنند بسیار مناسب است.این سبک دوچرخه به قدری پرطرفدار است که در خیلی از شهر ها هم برای تردد از آن استفاده می شود با آنکه برای شهر طراحی نشده است.  در بیشتر مدل های این سبک فضای مناسب روی بدنه دوچرخه برای اتصال ترک بند و خورجین طراحی شده است بنابراین این دوچرخه یکی از گزینه ها برای مسافرت با دوچرخه می تواند باشد با آنکه بصورت تخصص برای این کار طراحی نشده است.

دوچرخه کوهستان / تریل Trail

 

  • مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو) 12  یا 13 سانتیمتر

(پیشنهاد شده برای 70% مسیرهای سربالایی و 30% مسیرهای سرپایین)

  • کمک عقب: در بعضی از مدل ها کمک عقب دارد و در بعضی خیر (بستگی به انتخاب رایدر یا همان دوچرخه سوار)

برای چه کسانی مفید است: معمولان برای دوچرخه سوارانی پیشنهاد میشود که هم خواهان رکاب زدن در مسیرهای خاکی هستند اما تعادل و مانور بیشتری نسبت به دوچرخه کوهستان اسپرت و یا کراس کانتری نیاز دارند. این سبک دوچرخه معمولا مورد علاقه دوچرخه سواران دانهیلی است که  نیاز به تمرینات هوازی دارند و از این سبک دوچرخه استفاده میکنند چرا که از دوچرخه کراس کانتری راحتی بیشتری دارند و در عین حال مناسب برای رکاب زدن هستند.

دوچرخه کوهستان / آل مونتاین All mountain

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  14 یا 15 سانتیمتر

(پیشنهاد شده برای 50% مسیرهای سربالایی و 50% مسیرهای سرپایین)

رفته رفته هر چه به انتهای جدول دوچرخه کوهستان میرویم مقدار بازی دوشاخ جلو بیشتر و بیشتر میشود که این موضوع نشانگر این است که دوچرخه برای مسیرها و سرپایینی های  سخت تر  طراحی شده است.

دوچرخه کوهستان / اندرو Enduro

 

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  16 یا 17 سانتیمتر

می توان گفت که دوچرخه های اندرو  قبل از دوچرخه های دانهیل خشن ترین دوچرخه کوهستان هستند. به تصویر بالا دقت کنید معمولا در دوچرخه اندرو بجای کلاه کاسکت دوچرخه کوهستان از کلاه فک دار استفاده می شود چرا که هیجان و خطر این سبک به شدت از سبک های قبلی بالاتر می رود.

دوچرخه کوهستان / دانهیل Downhill

 

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  20 سانتیمتر

می توان گفت سبک دوچرخه دانهیل پرخطر ترین سبک دوچرخه سواری  است. این سبک دوچرخه فقط برای مسیر های سرازیری بسیار خشن طراحی شده است. به کمک های بسیار قوی در دوشاخ جلو(پاشاخ) و عقب دوچرخه دقت کنید که بالاترین میزان بازی را در دوچرخه کوهستان دارند. در دوشاخ جلو این میزان به 20 سانتیمتر می رسد و برای تقویت آن دوشاخ از پایین و بالای پیشانی دوچرخه به فریم متصل می شود که این موضوع باعث شده که دوچرخه دانهیل  از یک پاشاخ بسیار قوی بهره ببرد و نه یک دوشاخ معمولی.

منبع:

https://virgool.io

هنگامی که کسی از ما می پرسد چه نوع دوچرخه ای را برای سفر انتخاب کنم ما با یادآوری این موضوع شروع می کنیم که دوچرخه واقعا مهم نیست. تاریخ سفر با دوچرخه پر از توریست هایی است که مسافت های طولانی را با دوچرخه هایی طی کرده اند که حداقل در ظاهر برای این کار مناسب نبوده اند. Thomas Stevensدر دهه ۱۸۸۰ دنیا را با یک دوچرخه قدیمی مدل آن زمان با نام penny farthing رکاب زد (دوچرخه هایی با چرخ جلوی بسیار بزرگ). Heinz Sticke حدود نیم میلیون کیلومتر را روی دوچرخه ای رکاب زد که فقط ۳ سرعت داشت. همچنین از سه چرخه برای طی کردن طول قاره ها استفاده شده است. نکته مهم اینکه دوچرخه خوب اصلا ضروری نیست. تصمیم و نگرش مثبت مهمترین عامل در پیروزی در موفقیت سفر با دوچرخه است نه قیمت دوچرخه. در نظر داشته باشید که شما در شرایطی می خواهید هزینه اضافی برای دوچرخه بپردازید که ممکن است پول خوبی هم برای سفر نداشته باشید. و نکته دیگر اینکه اصلا تصویر نکنید که خرید دوچرخه گرانتر شما را از نگرانی های مکانیکی رها می کند. شما جدای از اینکه چه دوچرخه ای را سوار می شوید و کجا دوچرخه سواری می کنید همیشه دغدغه نگهداری و پیش آمدهای ناخواسته مکانیکی را خواهید داشت و بهتر است بجای اینکه دنبال وسایل خاص دوچرخه بگردید، عمومی ترین وسایل را در سریع ترین زمان ممکن و راحت ترین روش پیدا کنید. شما با هزینه پایین می توانید دوچرخه ای پیدا کنید که شرایط مناسب برای سفر را داشته باشد. برای این منظور دوچرخه باید برخی تجهیزات جانبی مثل ترک عقب، قمقمه آب و.. را داشته باشد و طراحی آن بگونه ای باشد که برای مسیرهای طولانی راحتی آن بیشتر از سرعتش باشد.

 

۵ فاکتور مهم قبل از اینکه در مورد مدل یا برند خاصی فکر کید به این ۵ نکته مهم توجه داشته باشید. این موارد باعث می شود انتاب شما محدود تر و ساده تر شود. | .قیمت دوچرخه. بودجه یک دوچرخه دست دوم مناسب حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. برایخرید چنین دوچرخه ای سمساری ها را بگردید و یا در باشگاه های دوچرخه سواری اطرافتان بپرسید. شاید کسی چنین دوچرخه ای برای فروش داشته باشد. از سوی دیگر یک دوچرخه بسیار خوب توریستی حدود ۲۰۰۰ دلار به بالا قیمت دارد. اگر انتخابتان دوچرخه گران قیمت است می توانید بدنه ای که متناسب با اندازه های بدن شما ساخته شده است انتخاب کنید و چرخ های دست ساز با جدیدترین تکنولوژی (توپی Rohloff و محرک تسمه ای استفاده کنید. همچنین می توانید رنگ سفارشی خود را برای دوچرخه تان انتخاب کنید. . طول مسیر در سفرهای کوتاهی که در مسافت های نزدیک به محل زندگی تان انجام می دهید هر نوع دوچرخه ای را می توانید استفاده کنید. همچنان که گفتم ما به شخصه مسافت بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر را با دوچرخه هایی طی کردیم که هر کدام به قیمت ۱۰۰ دلار از یک حراجی خیریه خرید شده بودند. این دوچرخه ها همیشه سواری روانی نداشتند. ما برای قطعات یدکی آنها هم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار هزینه کردیم.

 

 

منبع:

https://virgool.io/

تهران- ایرنا- «سمیه یزدانی» بانوی دوچرخه‌سوار عضو تیم «کنتینانتال تیکا» اسپانیا یکی از مشکلات اساسی این رشته در ایران را نبود باشگاه‌های حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: برای کسب آمادگی و موفقیت در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به این تیم رفتم.

در عرصه دوچرخه‌سواری زنان ایران لژیونرهای کمی دیده می شوند. نخستین لژیونر دوچرخه‌سوار زنان ایران در ماده جاده «ماندانا دهقان» محسوب می‌شود که به تیم هلند پیوسته بود.  اما اکنون به تعداد لژیونرها در این ماده افزوده شد و یکی دیگر از زنان ایرانی گام در مسیر دهقان گذاشته است.

«سمیه یزدانی» که در مسابقات جاده قهرمانی آسیا ۲۰۱۸ در کنار ۶۴ ورزشگار دیگر موفق به کسب مدال برنز شد. او توانست با زمان۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه و چهار صدم ثانیه از خط پایان بگذرد و در تاریخ نام خود را ثبت کند.

عملکرد او به عنوان دختر رکابزن ایرانی، به گونه‌ای بود که مورد توجه تیم اسپانیایی قرار گرفت و دومین لژیونر ایران در این ماده به تیم «کنتینانتال تیکا» اسپانیا پیوست.

وی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا از شرایط حضور خود در این تیم، سطح دوچرخه‌سواری ایران، سخن گفته است.

در متن زیر مشروح گفت و گو با «سمیه یزدانی» را می‌خوانیم:

چطور شد که با «کنتینانتال تیکا» اسپانیا قرارداد بستید؟

بعد از اینکه مدال قهرمانی آسیا را در اردیبهشت ۹۸ بدست آوردم در تور بین‌المللی چین شرکت کردم و مدیر تیم اسپانیا در این تور حضور داشت. وی عملکردم را در این رقابت‌ها و مسابقات قهرمانی آسیا ارزیابی کرد و پس از آن به من پیشنهاد داد تا برای کسب آمادگی بیشتر جهت حضور در المپیک ۲۰۲۰ به تیم آنان ملحق شوم. بنابراین با توجه به شرایط خوبی که این تیم داشت، این پیشنهاد را پذیرفتم.  

برای پیوستن به این تیم، شرایط خاصی داشتند؟

با این تیم تنها در مسابقات اسپانیا شرکت نمی‌کنم بلکه در تورها و مسابقه‌های بین‌المللی همه کشورها می‌توانم حضور یابم اما در ایران اینگونه نیست و تنها حضور مسابقات آسیایی برای دوچرخه‌سواران رقم می‌خورد.

چقدر از «آلبرتو کونتادور» از بزرگان دوچرخه‌سواری دنیا که ۲ بار قهرمانی تورفرانس را از آن خود کرده است، شناخت دارید؟

کونتادور یکی از دوچرخه‌سواران خیلی حرفه‌ای در سطح جاده در اسپانیا است و همه دوچرخه‌سواران به خوبی او را می‌شناسند.

آیا در دوچرخه‌سواری الگویی دارید؟ کونتادور یکی از این الگوها محسوب می‌شود؟

الگویی در دوچرخه‌سواری ندارم و کونتادور هم الگوی من نیست.

در کدام شهر اسپانیا زندگی خواهید کرد، آیا در این مدت برای شما دشوار نیست که به دور از خانواده در اسپانیا زندگی کنید؟

در شهر آلکانته اسپانیا زندگی خواهم کرد. خیلی سخت است که به دور از خانواده در آنجا زندگی کنم اما در طول سال حداقل یک یا ۲ بار به دیدن خانواده‌ام می‌روم تا دلتنگی‌هایم را جبران کنم.  

تلخ‌ترین اتفاق در دوچرخه‌سواری؟

دو هفته قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی جاکارتا دچار آسیب‌دیدگی شدم. در حالی که بالای ۹۰ درصد شانس کسب مدال داشتم، نه تنها این رقابت‌ها بلکه شانس مدال را هم از دست دادم.

شیرین‌ترین اتفاق در دوچرخه‌سواری؟

بهترین اتفاق زندگی‌ام زمانی بود که اولین مدال تاریخ دوچرخه‌سواری زنان را در قهرمانی آسیا کسب کردم.

حال که در تیم اسپانیایی رکاب می‌زنید، همانطور که می‌دانید، اسپانیا تیم‌های فوتبال برجسته‌ای دارد، به فوتبال و کدام یک از تیم‌ها علاقه دارید؟

من علاقه‌ای به فوتبال ندارم و هیچوقت فوتبال تماشا نمی‌کنم.

اگر بخواهید وضعیت دوچرخه‌سواری ایران با اسپانیا را بسنجید؟

ایران تیم باشگاهی حرفه‌ای ندارد و همین امر سبب می‌شود تا نتوانم شرایط ایران را در دوچرخه‌سواری با اسپانیا مقایسه کنم.

برای پیشرفت دوچرخه‌سواری ایران چه اقدامات مهمی باید انجام شود؟

لازمه پیشرفت در دوچرخه‌سواری ایران این است که در سال بتوانیم در بیش از ۵۰ مسابقه بین‌المللی شرکت کنیم، اما چون ایران باشگاه حرفه‌ای ندارد، نمی‌توانیم در مسابقه بیشتری حضور یابیم. در طول یکسال تنها در چهار مسابقه در حد قهرمانی کشوری شرکت می‌کنیم. همچنین در ۲ مرحله لیگ جاده و در نهایت مسابقات قهرمانی آسیا حضور می‌یابیم و این مسابقات چندان تغییری در وضعیت رکابزنان ایجاد نمی‌کند.

در این مدت پیشرفتی در دوچرخه‌سواری ایران مشاهده کردید؟

دوچرخه‌سواری ایران تا میزانی پیشرفت کرده است به عنوان نمونه برای نخستین مرتبه تیم ملی زنان در تور بین‌المللی چین حضور یافت و این اتفاق زیبایی بود که در تاریخ دوچرخه‌سواری ایران رقم خورد.  

آینده دوچرخه‌سواری ایران را چگونه می‌بینید؟

اکنون مشکلات اقتصادی، مانع حمایت باشگاه‌ها و افزایش تیم‌ها در دوچرخه‌سواری شده است. اگر شرایط اقتصادی کشور بهتر شود، تیم‌های باشگاهی نیز می‌توانند فعالیت بیشتری داشته باشند و در آینده می‌توانیم شاهد پیشرفت زنان و مردان این عرصه و شرکت در مسابقات بین‌المللی بسیاری باشیم.

 

منبع:

https://www.irna.ir

سنندج - ایرنا - شهردار سنندج گفت: در راستای توسعه ورزش همگانی فاز نخست مسیر دوچرخه سواری در کمربندی آبیدر به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حشمت الله صیدی روز شنبه در آیین تجلیل از کارکنان و کارگران افتخارآفرین و مدال آور شهرداری سنندج در عرصه های ملی و بین المللی ورزشی، اظهار داشت: به منظور روحیه نشاط و شادابی شهروندان، عملیات احداث نخستین مسیر دوچرخه سواری به متراژ ۶ کیلومتر، تیر امسال از ابتدای میدان حجاب تا ورودی ناحیه منفصل شهری حسن آباد آغاز شد.

وی با بیان اینکه با تلاش‌های انجام شده، فاز نخست مسیر دوچرخه سواری بزودی به بهره برداری می‌رسد، افزود: احداث سه زمین ورزشی نیز در دستور کار مدیریت شهری بود که یک سایت ورزش صبحگاهی به مناسبت هفته دولت در آبیدر بهره‌برداری شد.

شهردار سنندج اضافه کرد: عملیات احداث زمین ورزشی در بلوار معلم  این شهر نیز آغاز شده و تلاش می‌شود تا ۲ماه آینده به بهره برداری برسد، علاوه بر این احداث زمین ورزشی در شهرک بهاران از دیگر برنامه های شهرداری و شورای شهر در راستای ترویج ورزش همگانی است.

 

لزوم نیاز سنجی در حمایت از رشته های ورزشی

رئیس کمیسیون ورزش و سلامت شورای اسلامی شهر سنندج نیز با بیان اینکه ترغیب کارکنان و کارگران به امر ورزش موجب ارتقای سطح خدمات به شهروندان می‌شود گفت: در حمایت از رشته‌های ورزشی باید نیاز سنجی و امکان سنجی لازم انجام شود.

علی پژگول افزود: توجه به ورزش کارمندان و کارکنان حوزه مدیریت شهری موجب ارتقای سطح سلامتی آنان شده و تاثیر مستقیمی در ارائه سلامت خدمات رسانی مناسب به شهروندان دارد.

وی ابراز امیدواری کرد، زمینه‌ای فراهم شود که ورزشکاران شاغل در حوزه شهرداری همچنان روند فعالیت ورزشی خود را ادامه داده و موجب کسب افتخار برای استان کردستان و شهر سنندج شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سنندج نیز با بیان اینکه ورزش نقش بسزایی در ایجاد نشاط و شادابی در میان کارکنان و کارگران دارد، اظهار داشت: یکی از راهکارهایی که موجب تشویق و ترغیب کارکنان در پرداختن به ورزش می‌شود همراهی مدیران است که این مهم در راستای روند رو به رشد ورزش بسیار موثر است.

در پایان این مراسم تعدادی از کارکنان و کارگران افتخار آفرین و مدال آوران شهرداری سنندج در عرصه های ملی و بین المللی  ورزشی تجلیل شدند.

منبع:

https://www.irna.ir

مهرنوش گرکانی| تهران شهری که به‌ عنوان یکی از بزرگترین پایتخت‌های دنیا شناخته می‌شود، شاید برای ما تنها شهری پر از دود و کثیفی و با امکاناتی کم باشد؛ اما همین پایتخت پردود و به‌ظاهر کثیف یکی از بهترین پایتخت‌های دنیاست. در ‌سال ٢٠١١ مدیریت شهری تهران توانست به‌عنوان یکی از پنج شهر برتر دنیا در حوزه حمل‌ونقل عمومی مورد تقدیر اجلاس بین‌المللی حمل‌ونقل پایدار قرار گیرد. در این اجلاس از تهران در کنار شهرهای گوانگجوی چین، لئون مکزیک، نانت فرانسه و لیمای پرو به‌عنوان شهرهایی که حمل‌ونقل عمومی‌شان دچار تحول اساسی شده است، تقدیر شد.
در همین‌ سال بار دیگر شهر تهران جایزه‌ای در سطح جهانی دریافت کرد تا دوباره نام پایتخت در گوش شهرهای دنیا بپیچد. سازمان ملل متحد و همچنین چند انجمن مطرح در سطح بین‌المللی از تهران به دلیل تلاش برای ارتقای سطح کیفیت زندگی شهری تقدیر کرده و جایزه ویژه متروپلیس را به این شهر اختصاص دادند. این جایزه که با محوریت توسعه خطوط بی‌آرتی و همچنین توسعه خطوط دوچرخه‌سواری به تهران ارایه شده است، در زمره مهمترین جوایز جهانی در مدیریت شهری و در حال حاضر تهران با دریافت جایزه متروپلیس در لیست ١٠ شهر برتر دنیا جای گرفته است. این جایزه هر سه‌ سال یک‌بار و با ارزیابی‌های مختلف حوزه‌های شهری از طرف اتحادیه کلانشهرها و پایتخت‌های جهان به شهرهای برتر اهدا می‌شود. در این ‌سال به غیر از شهر تهران شهرهایی نظیر ملبورن، مونترال، سئول، تایپه، مکزیکوسیتی و ریودوژانیرو نیز از سوی متروپلیس تقدیر شدند. جایزه متروپلیس در ‌سال ٢٠١١ دهمین دوره خود را برگزار کرد و ملاک ارزیابی آن برای انتخاب شهرهای برتر دنیا کیفیت زندگی در شهرها است.
اما حالا حدود ٨‌ سال از اهدای این جایزه می‌گذرد؛ جایزه متروپلیسی که یکی از دلایل دریافتش برای ایران خطوط دوچرخه‌سواری بود. شاید از یاد برده‌ایم که این موضوع برای دریافت جوایز این‌چنینی اهمیت بسیاری دارد. سال‌هاست که دیگر در تهران مسیرهای دوچرخه‌سواری را در دل شهر نمی‌بینیم و تنها در اطراف و برای تفریح در پارک‌ها و بوستان‌ها راه‌اندازی می‌شود.
همه ما غرفه‌های کرایه دوچرخه شهرداری تهران را دیده‌ایم و به یاد داریم اما حالا سال‌هاست که خبری از آنها نیست و در بی‌خبری تمام این غرفه‌ها از سطح شهر جمع شدند. حالا نوبت دوچرخه‌های نارنجی رنگی شده است که در یکی از بزرگترین و شلوغ‌ترین پایتخت‌های دنیا جولان بدهند؛ دوچرخه‌های نارنجی‌رنگی که انگار آنها  تنها دوچرخه‌های شهر هستند.
اگر بخواهیم کمی گسترده‌تر این موضوع را ببینیم، سال‌هاست حضور دوچرخه‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک دنیا نقش پررنگی داشته و دارند؛ گر چه در میان این سال‌ها، چند سالی هم وجود داشت که دوچرخه‌ها در شهرها نقش‌شان کمرنگ شده بود و مردم به دنبال تکنولوژی‌های جدید و استفاده از خودروهای شخصی‌شان بودند اما با بزرگ‌شدن شهرها و بالارفتن جمعیت انسان‌ها و خودروها در شهرها، مسئولان به دنبال راه‌های دیگری برای رفت‌وآمد شهروندان گشتند و از به روز و زیاد کردن وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس‌ها و متروها که بگذریم، نوبت به دوچرخه‌های اشتراکی می‌رسد. دوچرخه‌هایی که در سرتاسر شهر، در گوشه خیابان و پیاده‌رو منتظر نشسته‌اند تا کسی آنها را پیدا  کند و دوباره در گوشه‌ای دیگر از شهر رهایشان کند تا نوبت به دیگری برسد.
البته که نباید از حق هم گذشت، در سال‌هایی که دوچرخه‌های اشتراکی غرفه‌های شهرداری تهران در گوشه و کنار شهر خاک می‌خوردند، استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند فراگیر نشده بود و حالا باید به جرأت بگوییم که اگر استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی امروز در دنیا بیشتر به چشم‌مان می‌آید، یکی از مهمترین دلایلش تلفن‌های هوشمند هستند.

تفاوت‌های دوچرخه‌های اشتراکی

دوچرخه‌های اشتراکی بسیاری از شهرهای دنیا را گرفته‌اند و دولت‌ها نیز با این عمل بسیار موافقند. انرژی کمتری مصرف می‌شود، آلودگی هوا کم می‌شود، ترافیک روزانه شهری بشدت کاهش می‌یابد، حمل‌ونقل عمومی آسان می‌شود
و... . در بسیاری از شهرهای کشورهای اروپایی استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی به یک عادت تبدیل شده، البته که در بسیاری از شهرهای دوستدار دوچرخه؛ مردم از دوچرخه‌های شخصی نیز استفاده می‌کنند و مسئولان شهری نیز استفاده آنها از دوچرخه‌ها را بشدت آسان کردند. همین که می‌توانید در مسافت‌های طولانی دوچرخه‌های خود را زیر بغل‌تان بزنید و با آنها سوار مترو و اتوبوس شوید و کسی اعتراضی نکند، خودش می‌تواند یکی از اصلی‌ترین راهکارهای مسئولان باشد.
اما دوچرخه‌های اشتراکی طرفداران بیشتری در دنیا دارند و حالا دیگر بحث بر سر دوچرخه‌های برقی و الکترونیک است. دوچرخه‌هایی که شارژ می‌شوند و در مسافت‌های طولانی و سربالایی‌ها شما را اذیت نمی‌کنند. البته که هنوز این نوع دوچرخه‌ها در دنیا فراگیر نشده‌اند اما بسیاری در تلاشند تا زیرساخت‌های لازم برای شارژ این دوچرخه‌ها و استفاده از آنها را در شهرهای خود فراهم کنند. یک شرکت ساخت و پخش دوچرخه‌های اشتراکی در اروپا طرحی برای نصب و ترویج دوچرخه‌های برقی ارایه کرده است. در این طرح هفت شهر از پنج کشور شراکت دارند و این پروژه ممکن است ٣‌سال طول بکشد. این شرکت در آمستردام، دومین شهر دوستدار دوچرخه حدود ١,٢‌میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده تا آمستردام برای نصب و ترویج این دوچرخه‌ها آماده شود.
اما از دوچرخه‌های برقی که بگذریم، می‌رسیم به همین دوچرخه‌های معمولی با رکاب که می‌توانند دنده‌ای یا ساده باشند. دربسیاری از شهرهای دوستدار دوچرخه دنیا، همین دوچرخه‌های ساده بدون دنده بسیار بیشتر از دوچرخه‌های پیشرفته دیده می‌شوند. دوچرخه‌هایی که معمولا سبد یا محفظه‌ای برای گذاشتن کیف و بار دارند و قفل‌هایی هوشمند که می‌توانید آن را هر کجا که می‌خواهید رها کنید، قفل کنید و بروید تا دیگری سراغ‌شان بیاید. شبیه به همین دوچرخه‌ها را این روزها زیاد در تهران می‌بینیم. دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ بیدود که در پیاده‌روهای شهر پارک شده‌اند و در انتظار مسافرند. طبق آماری که‌ سال ٩٦ اعلام شده، تعداد دوچرخه‌های بیدود در تهران حدود ٥٧٠٠ دستگاه است و ٥٥ ایستگاه در سراسر شهر دارند. تمام این دوچرخه‌های نارنجی سبد حمل کیف و وسیله دارند، قفل هوشمند دارند و چراغ‌های شبرنگ دارند. با خرید دوچرخه و یا استفاده از دوچرخه های بیدود به صورت رایگان می توانیم به کاهش ترافیک و حفظ محیط زیست خود کمک کنیم.

رتبه‌بندی شهرهای دوستدار دوچرخه در دنیا
سایت wired.com ارزیابی دو سالانه‌ای برای ردیابی تلاش‌ها و ابتکارات دوچرخه‌سواری انجام‌شده توسط شهرهای سراسر جهان انجام می‌دهد. در فهرست‌بندی ‌سال ٢٠١٩، آنها با استفاده از ١٤ پارامتر که تمرکزشان بر میزان تلاش، فرهنگ و طراحی خیابان است، بیش از ١١٥ شهر از سراسر جهان را ارزیابی و رتبه‌بندی کرده‌اند.
با توجه به همه مسائل زندگی شهری و حمل‌ونقل، از اتومبیل‌های خودران گرفته تا pogo sticks dockless (میله پوگو وسیله ای برای پرش از زمین در حالت ایستاده است که با استفاده از کمک فنر حرکات نوسانی بالا و پایین دارد) که مهمترین وسیله بعدی برای حمل‌ونقل هستند، دوچرخه همچنان به‌عنوان کارآمدترین، عملی‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌حل برای تحرک شهری می‌درخشد. در بسیاری از شهرها توجه به ساختن زیرساخت‌ها و گسترش امکانات برای اسکان دوچرخه به‌عنوان یک شیوه حمل‌ونقل روزمره است و این در حالی است ‌که باعث بهبود زندگی مردم می‌شود.
اما در این رتبه‌بندی کپنهاگن که تا‌ سال ٢٠١٣ رتبه دوم شهر دوستدار دوچرخه را داشته، رتبه اول را در سال‌های ٢٠١٥، ٢٠١٧ و ٢٠١٩ کسب کرده است. تا قبل از آن و تا‌ سال ٢٠١٣ تمامی دنیا آمستردام را به‌عنوان شهر دوچرخه می‌شناختند، اما حالا در سه دوره متوالی کپنهاگن از آنها پیشی گرفته است. این در حالی است که آمستردام به‌عنوان یکی از بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه تنها یک سیستم دوچرخه‌های اشتراکی دارد. طبق آمارها ٦٢‌درصد ساکنان کپنهاگن سفرهای روزانه خود به محل کار یا مدرسه و دانشگاه را با دوچرخه انجام می‌دهند و روزانه حدود ٨٩٤‌هزار مایل (حدود یک‌میلیون و چهارصدوپنجاه‌هزار کیلومتر) می‌چرخند.
رتبه‌های بعدی شهرهای دوستدار دوچرخه بعد از کپنهاگن (دانمارک) و آمستردام (هلند)، به ترتیب شهرهای اوترخت (هلند)، آنتورپ (بلژیک)، استراسبورگ (فرانسه)، بردو (فرانسه)، اسلو (نروژ)، پاریس (فرانسه)، وین (اتریش) و هلسینکی (فنلاند) رتبه‌های ٣ تا ١٠ را به خود اختصاص دادند. در میان این ١٠ شهر باید گفت کشور فرانسه یکی از کشورهای دوستدار دوچرخه در دنیا است و دولت این کشور تلاش می‌کند تا زیرساخت‌های لازم را برای دیگر شهرها نیز فراهم کند. در فرانسه حدود ٤٠ شرکت دوچرخه‌های اشتراکی این کشور را تأمین می‌کنند و تنها در شهر پاریس حدود ٤٠‌هزار دوچرخه اشتراکی وجود دارد.

همه چیز درباره دوچرخه‌های بیدود

شرکت دوچرخه‌های اشتراکی در‌ سال ٩٦ در تهران آغاز به کار کرد و دوچرخه‌های بیدود را به شهر فرستاد. دوچرخه‌های بیدود از نظر ظاهر و رنگ شبیه به دوچرخه‌های برند «Mobile» هستند و البته با دوچرخه‌های شرکت‌های دیگر هم تشابهاتی دارند.
برخلاف طرح شهرداری تهران، در سرویس دوچرخه کرایه بیدود نباید دوچرخه‌ها را از مکان‌های مشخصی کرایه کرد و دوباره به آن مکان‌ها تحویل داد. این دوچرخه‌ها از یک قفل هوشمند استفاده می‌کنند که فقط با اپلیکیشن باز می‌شود و استفاده‌کننده می‌تواند دوچرخه را از هر کجای شهر یافته، سوار شده و در محل دیگری پارک کند  و دنبال کار خود برود.
هر فردی که بخواهد از دوچرخه‌های اشتراکی بیدود استفاده کند؛ کافی است اپلیکیشن bdood را روی گوشی تلفن‌همراه خود نصب و از روی نقشه دنبال نزدیک‌ترین دوچرخه‌های پارک‌شده در شهر بگردد.
اپلیکیشن bdood فقط برای بازکردن قفل دوچرخه نیست و اطلاعات مفیدی مانند زمان اجاره‌گیری، مسافت طی‌شده، میزان کالری مصرف‌شده مسافر و میزان کربن اکسیدی که به‌ خاطر استفاده‌نکردن از خودرو در هوا انتشار پیدا نمی‌کند را محاسبه و به راکب نشان می‌دهد.
استارت‌آپ بیدود می‌گوید هزینه استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بسیار پایین و در حد همان هزینه استفاده از اتوبوس یا تاکسی در سفرهای درون‌شهری است، حتی در سفرهای کوتاه مقرون‌به‌صرفه‌تر از تاکسی خواهد بود.
شرایط ثبت‌نام کاربر در بیدود
کاربر تأیید می‌کند که ظرفیت انطباق با رفتار شهروندی براساس قانون جهت استفاده از خدمات بیدود را دارد. کاربر نرم‌افزار موبایل و خدمات بیدود باید بالای ۱۳‌سال سن و کمتر از ۷۰‌سال سن داشته و از لحاظ جسمی دارای قدرت بدنی مناسب باشد. کاربری که دارای بیماری‌هایی چون صرع، بیماری قلبی، فشارخون بالا، ضعف بینایی، اختلال در شنوایی و ناتوانی جسمی بوده یا تحت شرایط غیرطبیعی، استفاده از موادمخدر و قرص‌های روانگردان، اختلال روانی متناوب و غیره است، مجاز به ثبت‌نام و استفاده از خدمات بیدود نیست و همچنین خانم‌های باردار اجازه استفاده از خدمات بیدود را ندارند.
البته مبلغی نیز به‌عنوان سپرده ودیعه باید در حساب کاربر وجود داشته باشد که درصورت خارج‌شدن از نام کاربری این مبلغ به حساب کاربر عودت داده می‌شود. چنانچه کاربر بابت هزینه‌های سفر بدهکار باشد، شرکت می‌تواند مبلغ بدهی را از سپرده کسر کند.

منبع:

http://shahrvand-newspaper.ir/

تولید موتورهای برقی پرسرعت و قدرتمند تازگی ندارد، اما تولید موتورهای برقی ارزان و ساده برای تسهیل جابجایی در درون شهرها پدیده ای تازه است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، تولید موتورهای برقی ارزان و ساده برای تسهیل جابجایی در درون شهرها پدیده ای تازه است.

با خرید موتور برقی راحت به سر کار بروید. این موتور که بریکر مدل بی نام دارد، توسط یک شرکت هلندی ساخته شده و بر خلاف بسیاری از موتورسیکلت های برقی ساده فاقد پدال است، بدنه این موتور از آلومینیوم ساخته شده و باتری آن زیر صندلی قرار دارد. 

باتری 1.9 کیلووات ساعتی این موتور با یک بار شارژ برای 80 کیلومتر استفاده قابل استفاده است، البته می توان با نصب یک بسته باتری اضافی این رقم را به 160 کیلومتر افزایش داد. قدرت چراغ این موتور به 2800 لومن می رسد و حتی یک سیستم صوتی استریو برای گوش کردن به موسیقی برای آن در نظر گرفته شده است.

ترمزهای دیسکی هیدرولیکی برای چرخ های عقب و جلو و تایرهای 17 اینچی، ماژول جی پی اس برای موقعیت یابی و یک اپلیکیشن تلفن همراه برای مدیریت این موتور از جمله دیگر امکانات آن است.  حداکثر سرعت این موتور 45 کیلومتر در ساعت و قیمت آن 4650 دلار است.

 

منبع:

https://www.farsnews.com

بلدیه |10 ماه از راه‌اندازی دوچرخه‌های اشتراکی درتهران گذشت. استقبال از دوچرخه سواری خوب بود اما ایراداتی در این طرح وجود دارد که مسؤولان وعده رفع آن را داده‌اند.

 از آذر ماه سال 1397  دوچرخه‌های نارنجی هوشمند  اشتراکی با نام بی‌دود به منظور توسعه حمل‌ونقل پاک و با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک واردپایتخت شدند.

دوچرخه های نارنجی مهمان تهرانی‌ها

شهرداری تهران به صورت پایلوت این طرح را در برخی از مناطق از جمله 6، 2، 3 و 12 اجرایی کرد و افراد بالای 13 سال می‌توانند از این دوچرخه‌ها برای ترددهای شهری استفاده کنند. 10 ماه از اجرای طرح می‌گذرد و شهروندان استقبال خوبی از دوچرخه‌های اشتراکی داشتند.

برای استفاده از دوچرخه‌های نارنجی‌ رنگ کافی است شهروندان اپلیکیشن بی‌دود را روی تلفن خود نصب کرده و حساب شهروندی را با دادن ودیعه شارژ کرده و نزدیک‌ترین پارکینگ‌های دوچرخه را پیدا کرده و با کمک اپلیکیشن قفل دوچرخه را باز و از آن استفاده کنند. 

بعد از اینکه سفر شهروندان به اتمام رسید دیگر نیاز نیست دوچرخه را به پارکینگ برگردانند، بلکه شهروندان می‌توانند هر کجا که خواستند دوچرخه را قفل و رها کنند.

در حال حاضر دوچرخه‌های اشتراکی دنده‌ای هستند اما گفته می‌شود در آینده نزدیک دوچرخه‌های برقی در مناطقی که شیب زیادی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بسیاری از کلانشهرهای دنیا استفاده از دوچرخه سالهاست که در دستور کار قرار دارد  و تهران یک سالی است که به دنبال اجرای این طرح است و در حال حاضر هم فقط چند ایستگاه راه اندازی کرده است.

هر ساعت رکاب زنی 3 هزار تومان

شهروندان برای استفاده از بی‌دود باید هزینه پرداخت کنند و هزینه هر ساعت رکاب‌زنی 3 هزار تومان است و نحوه پرداخت به این صورت است که شهروندان باید در اپلیکیش را نصب و  حساب خود را شارژ کنند. 

هزینه سفر با دوچرخه گران تر از اتوبوس سواری است

فلاحتی یکی از مسافران همیشگی بی‌دود در منطقه مرکزی تهران به خبرنگار فارس، گفت: هزینه 1500 تومان برای هر سفر نیم ساعته زیاد است چرا که اگر بخواهیم همین مسیر را با اتوبوس طی کنیم هزینه زیر هزار تومان است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در اواسط سفر نیم ساعته برای کاری از دوچرخه پیاده شویم باید دوچرخه را قفل کنیم و وقتی دوچرخه قفل می‌شود یعنی سفر به اتمام رسیده و هزینه 1500 تومان از حساب کاربری کسر می‌شود. به همین دلیل نمی‌توانیم کارهای روزمره خود را با دوچرخه انجام دهیم چرا که مقرون به صرفه نیست.

این مسافر همیشگی بی‌دود گفت: من هر روز از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده می‌کنم و در ماه حدود 90 هزار تومان برای سفر یک ساعته(نیم ساعت، رفت نیم ساعت برگشت) هزینه می کنم  البته این را هم بگویم این به جز مبلغ اولیه‌ای است که بابت ودیعه و بیمه باید در حساب کاربری ذخیره کنیم. 

هزینه ودیعه و بیمه زیاد است/ دوچرخه اشتراکی برای اقشار کم درآمد گران است

کریمی یکی دیگر از کاربران استفاده از بی‌دود گفت: 159 هزار تومان ودیعه عدد زیادی است و باید بیمه هم پرداخت کنیم و این مبلغ قابل بازگشت نیست و اگر این پول را ندهیم اصلاً نمی‌توانیم از دوچرخه‌ها استفاده کنیم.

این کاربر ادامه داد: وقتی که ما 159 هزار تومان برای ودیعه و 30 تومان برای بیمه را پرداخت کردیم نگفته بودند که این پول ودیعه است وقتی برای استفاده از دوچرخه رفتیم فقط یک سفر رایگان بود و برای سفرهای بعدی باید کیف پول را شارژ می‌کردیم و البته نگفته‌اند این هزینه‌ای که برای بیمه گرفتند شامل چه چیزی می‌شود. 

البته شهرداری تهران برای خبرنگارانی که طرح ترافیک نگرفته‌اند تسهیلاتی برای دوچرخه سواری در نظر گرفت و اعلام کرد این افراد می توانند ودیعه پرداخت نکنند.

یکی از خبرنگاران به فارس گفت: این تسهیلات خوب است اما ما از ابتدای  شروع به کار این طرح از این دوچرخه ها استفاده کردیم و ودیعه راهم  پرداخته‌ایم پس برای ما تسهیلاتی در نظر نگرفته اند و همچنین بنده کارت مترو هم نگرفته اند چون ترجیح من دوچرخه سواری و پیاده روی است  و اگر بخشی از سفرها رایگان شود بهتر است.

کمبود مسیر ویژه دوچرخه سواری درتهران

شهرداری تهران با وجود راه‌اندازی ایستگاه‌های بی‌دود در تهران هنوز مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد نکرده و بسیاری از دوچرخه‌سواران برای تردد مجبور هستند وارد خیابان شده و یا از خطوط اتوبوس و مسیر ویژه عبور کند که همین امر خطرات بسیاری را در پی دارد.

نظری در این باره به خبرنگار فارس گفت: واقعاً هزینه بالا است مثلاً من و فرزندم می‌خواهیم به صورت اشتراکی از دوچرخه استفاده کنیم مگر چند بار در طول ماه از این وسیله استفاده می‌کنیم که بخواهیم 2 حساب شهروندی باز کنیم البته این را هم بگویم که به دلیل اینکه نبود مسیر ویژه دوچرخه سواری استفاده از دوچرخه در سطح شهر خطرناک است و امکان تصادف وجود دارد ما بیشتر مواقع دوچرخه را می‌گیریم و به پارک می‌بریم یعنی برای ما بیشتر جنبه تفریحی دارد تا سیستم حمل‌ونقل عمومی. 

یکی دیگر از مشکلات شهروندان موانع زیاد در پیاده رو هاست. انصاری یکی دیگر  از مشتریان بی‌دود گفت: وقتی دوچرخه را از پارکینگ دریافت کردم هنوز صد متر نیامده به قدری مانع در پیاده‌رو بود که نتوانستم دوچرخه‌سواری کنم در نتیجه به خیابان آمده و تصادف کردم.

وی ادامه داد: در پیاده‌روها برای اینکه موتورسواران نتوانند تردد کنند موانع زیادی ایجاد شده و همین امر تردد دوچرخه‌سواران را با مشکل مواجه کرده است.

با وجود اینکه بیش از 10 ماه از استفاده دوچرخه‌های اشتراکی در تهران نمی‌گذرد اما بسیاری از این دوچرخه‌ها دچار نقص فنی شده‌اند.

خیری یکی از کاربران استفاده از بی‌دود گفت: زین دوچرخه‌ها پایین است و نمی‌توان آن را تنظیم کرد بسیاری از آنها خراب شده‌اند و همچنین رکاب‌ها بسیار سفت است و پا زدن دچار مشکل است البته این دوچرخه‌ها فنر ندارد و هنگام عبور از ناهمواری‌ها دچار مشکل می‌شوند.

وی در ادامه گفت: تهران دارای شیب زیادی است و این دوچرخه‌ها توان حرکت در شیب‌های زیاد را ندارند.

از شیب زیاد تهران تا خرابی زنگ دوچرخه ها

وی با بیان اینکه زنگ بسیاری از دوچرخه‌ها هم خراب است گفت: وقتی می‌خواهیم به کسی بگوییم برود کنار زنگ کار نمی‌کند و مجبوریم با فریاد بگوییم کنار بروید و برخی مواقع شهروندان ناراحت می شوند.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع قفل دوچرخه‌ها به خوبی کار نمی‌کند، گفت: مثلاً قفل دوچرخه را زده‌ایم ولی قفل نمی‌شود حتی با شماره پشتیبانی 02142243 هم تماس می‌گیریم اما تا آنها کار را انجام دهند هزینه از حساب ما کسر شده است هم باید پول موبایل بدهیم و هم از حساب شهروندی ما هزینه کم می‌شود.

فقط بدی ها را نمی گویم/ ترمز دوچرخه ها خوب است

وی با بیان اینکه فقط نباید بدی‌ها را بگوییم گفت: ترمزهای این دوچرخه‌ها خوب است و حتی اگر گزارش خرابی دوچرخه‌ها را در اپلیکیشن ثبت کنیم امتیاز می‌گیریم و اگر دوچرخه‌ها را به پارکینگ هم بدهیم5 امتیاز می‌گیریم و اگر 20 امتیاز کسب کنیم یک سفر رایگان است و در سه‌شنبه هم دو سفر نیم ساعته رایگان داریم. 

کمبود دوچرخه در پارکینگ

ناصرانی یکی دیگر از کاربران دوچرخه‌های بی‌دود گفت: تعداد دوچرخه‌ها در پارکینگ کم است و یا وقتی که قفل را باز می‌کنیم خارج از سرویس نشان می‌دهد. همچنین  چون در همه جای تهران ایستگاه‌های دوچرخه نیست دچار مشکل هستیم و مجبوریم در بسیاری از موارد از تاکسی و یا خودروی شخصی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه خانم‌های بچه‌دار هم نمی‌توانند از این دوچرخه‌ها استفاده کنند گفت: باید دوچرخه‌ها دو زینه باشد که در حال حاضر نیست.

عدم ارسال پیامک برای نبود موجودی

وی یکی دیگر از ایرادات بی‌دود را عدم ارسال پیامک برای نبود موجودی اعلام کرد و گفت: هنگامی که شارژ کیف پول الکترونیک به اتمام می‌رسد پیامکی مبنی بر عدم موجودی ارسال نمی‌شود و همین امر باعث بروز مشکل می‌شود.

بر اساس این گزارش، بی‌دود اولین استارتاپ ایرانی اشتراکی در کشور است و قبل از آن در کشور چین افتتاح و آماده کار شده بود و فعلاً در تهران به صورت محدود در حال فعالیت است.

آلودگی هوا و ترافیک دو چالش کلیدی کلانشهر تهران هستند و یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا توسعه حمل‌ونقل عمومی با اولویت مترو است. مدتی است توسعه مترو در تهران به کندی انجام می‌شود البته مدیران شهری در این مدت به دنبال ایجاد سیستم‌های حمل‌ونقلی دیگر از جمله دوچرخه بودند و همچنین سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز در تهران ایجاد و شهردار تهران هر هفته با دوچرخه، تاکسی، اتوبوس و یا مترو به محل کار خود می‌رفت البته چند هفته‌ای است که به دلیل عمل جراحی شهردار تهران این اقدام کمرنگ‌تر شده است البته در سه‌شنبه بدون دود تهران، شهردار تهران از مسؤولان مختلف از جمله وزیر ارتباطات، رئیس سازمان انتقال خون، اعضای شورای شهر و غیره دعوت می‌کرد که آنها هم حضور یافتند. 

وضعیت سلامت در تهران خوب نیست

پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص دوچرخه سواری در تهران گفت:  وضعیت سلامت در تهران خوب نیست و شهروندان بیماری‌های متعددی دارند بنابراین نگاه ما به حمل‌ونقل با دوچرخه به جهت حفظ سلامت است. 

وی با بیان اینکه میزان حمل‌ونقل با دوچرخه زیر یک درصد است، گفت: البته تلاش می‌کنیم فرهنگ‌سازی کرده و این موضوع را رشد دهیم. 

سهم دوچرخه سواری در تهران را افزایش می دهیم

حناچی قول داد تا پایان دوره مسؤولیتش در شهرداری سهم دوچرخه‌سواری در حمل‌ونقل عمومی تهران به 4 درصد برسد. 

وی همچنین تأکید کرد: در برخی از خیابان‌های تهران به لحاظ تردد پیاده باید توسعه یابد و این اقدام در دستور کار شهرداری است.

توسعه حمل‌ونقل پاک در دستور کار مدیریت شهری است و تاکنون هم شهرداری تهران با راه‌اندازی دوچرخه‌های اشتراکی در این زمینه گام برداشته است اما توسعه کافی نیست و مشکلاتی در زمینه استفاده شهروندان وجود دارد که باید برطرف شود.

زیرساخت‌های لازم برای توسعه دوچرخه‌سواری در تهران فراهم نیست به همین دلیل شهروندان ترجیح می‌دهند که از خودروی شخصی استفاده کنند. 

مردم را مجبور کنیم پیاده بروند!

برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که شهروندان تهرانی فقر حرکتی دارند و باید مردم را مجبور به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کرد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: باید به سلامت روان و بدن شهروندان توجه کرد. 



وی با تأکید بر این موضوع که آلودگی هوا یکی از مشکلات اساسی است،گفت: شهرداری گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته است و همچنین در حال حاضر شهروندان از حمل‌ونقل عمومی بیشتر استفاده کرده و تا رسیدن به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی می‌توانند پیاده‌روی کرده و یا از دوچرخه استفاده کنند. 

محسن هاشمی تأکید کرد: باید مردم را مجبور به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کرد و این موضوع به نفع سلامت آنها است.

با وجود اینکه مدیران شهری معتقدند اقدامات زیادی برای کاهش آلودگی هوا در تهران انجام داده‌اند اما دولتی‌ها نظر دیگری دارند و به شهرداری نمره قابل قبول در این باره نمی‌دهند.

شهرداری نمره خوبی نگرفت

مرضیه حصاری مدیرکل دفتر حمل‌ونقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، گفت: عملکرد شهرداری در بخش معاینه فنی و اجرای طرح محدوده کاهش خوب بوده است و در بخش توسعه حمل‌ونقل پاک از جمله دوچرخه نمره قابل قبول دریافت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: توسعه حمل‌ونقل عمومی از جمله دوچرخه در برنامه‌های مدیریت شهری در دوره پنجم بود و شهردار تهران هم اقداماتی در این باره انجام داده است اما شورا همراهی نکرد و به عبارت دیگر در بخش تصویب اعتبارات به درستی عمل نشده است.

حصاری ادامه داد: وقتی از حمل‌ونقل عمومی صحبت می‌شود نام دولت هم به میان می‌آید اگر چه این نقد به دولت وارد است باید در این زمینه کمک‌های لازم را انجام دهند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با تأکید بر این موضوع که بخشی از منابع سازمان حمل‌ونقل ترافیک برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی سپرده شده است و این اتفاق مثبت است و شورا هم حمایت‌های لازم را انجام داد. 

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: در سال‌های قبل زمینه‌هایی برای ایجاد یک مسیر برای استفاده از دوچرخه طراحی شده بود ولی متأسفانه چیز دیگر از این طرح باقی نمانده است مثلاً مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در خیابان بلوار کشاورز بود که بیشتر نمادین است تا کاربردی.برخی مسیرهای دوچرخه سواری مانند بلوار کشاورز بلااستفاده مانده و همین امر انتقاد برخی اعضای شورای شهر را در پی داشت.

وی با تأکید بر این موضوع که با کمک مسؤولان می‌توانیم در خیابان‌های شرقی و غربی که مشکل ارتفاع ندارند ظرفیت‌هایی برای استفاده از دوچرخه کنیم گفت: البته باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و از ظرفیت مشارکتی مردم هم استفاده شود.

به اعتقاد عضو شورای شهر تهران استفاده از دوچرخه در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است و باید فرهنگ‌سازی‌های لازم در این زمینه انجام شود. 

شهر انسان محور یا خودرو محور

کلانشهر تهران در حال حاضر خودرومحور است و باید به سمت انسان‌محوری حرکت کند.

محسن پورسیدآقایی معاون شهردار تهران در این باره به خبرنگار فارس،‌گفت: تهران باید انسان‌محور شود و همچنین به پروژه‌هایی که برای مردم دردسر ایجاد می‌کند رسیدگی شود.

وی با تأکید بر این موضوع که با اجرای طرح‌های ترافیکی آلودگی هوا را در تهران کاهش داده‌ایم گفت: تلاش می‌کنیم مردم را به سمت استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی و پاک هدایت کنیم.

وی در خصوص توسعه دوچرخه‌سواری در تهران گفت: یکی از روش‌های کاهش استفاده از خودرو این است که حمل‌ونقل را افزایش دهیم و شرایط استفاده از دوچرخه را برای شهروندان فراهم کنیم.

معابر تهران در اشغال خودروها هستند و باید برای این مشکل فکری کرد و شهر را به سمت انسان محوری برد.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: یکی از اهداف شورای پنجم این است که زندگی بهتر را برای شهروندان رقم بزنند.



این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که معابر تهران در اشغال خودروها هستند گفت: باید این روش بهبود یابد و قطعاً زمان زیادی صرف می‌شود.

خداکرمی به دوچرخه‌های اشتراکی تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهروندان می‌توانند از این دوچرخه‌ها استفاده کنند و هر جا که خواستند آن را رها کنند البته در خصوص خرابی دوچرخه‌ها تاکنون گزارشی نرسیده است.

توسعه دوچرخه توسط بخش خصوصی و با حمایت شهرداری است

وی به استقبال مردم از دوچرخه‌سواری اشاره کرد و گفت: توسعه دوچرخه‌سواری و ایجاد مسیرهای دوچرخه در دستور کار است و البته این را هم بگویم که این کار توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و کاملاً در اختیار شهرداری نیست.

خداکرمی به فرهنگ‌سازی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در تهران اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیازمند مشارکت جدی شهروندان هستیم.

توسعه دوچرخه‌سواری کار یک روز نیست

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه توسعه دوچرخه‌سواری کار یک روز نیست، گفت: باید برای این اقدامات برنامه‌ریزی شود و همچنین خطوط دوچرخه‌سواری در تهران ایجاد گردد.

خداکرمی از شهروندان تهرانی خواست هر جا که می‌توانند حتی یک ایستگاه هم شده از دوچرخه استفاده کنند و این موضوع را در برنامه خود قرار دهند چرا که هم برای سلامت خودشان خوب است و هم برای کاهش ترافیک و آ‌لودگی هوا.

خدمات محله محور ارائه می کنیم

وی در خصوص این موضوع که در حال حاضر استفاده از دوچرخه برای نیم‌ساعت گران‌تر از استفاده از اتوبوس است‌، گفت: برنامه داریم خدمات محله‌محور ارائه شود و با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شهروندان در برنامه‌های آتی لحاظ می‌شود.

یک نسخه برای کل شهر نمی پیچیم

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که نمی‌توانیم یک نسخه برای کل مردم بپیچیم گفت: البته شهروندانی که برخوردارتر هستند و از خدمات شهرداری استفاده می‌کنند باید سوبسید بدهند و باید به سمتی حرکت کنیم که کسانی که به شهر هزینه تحمیل می‌کنند هزینه‌ها را پرداخت کنند و این نابرابری رفع شود.

خداکرمی ادامه داد: البته هنوز مردم ما به آن سطح مشارکت‌جویی نرسیده‌اند و باید مردم بدانند که همه آنها از این شهر حق دارند به عنوان مثال اگر یک شغلی باعث ازدحام جمعیت و بروز مشکلات برای مردم می‌شود باید هزینه آن را پرداخت کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان تأکید کرد که امیدوارم بتوانیم خدمات را محله‌محور ارائه دهیم و برای مردم هر منطقه‌ یک الگو در نظر بگیریم.

قرار است خدمات جدیدی برای کاربران دوچرخه اشتراکی فراهم شود و همچنین تا 5 سال آینده در کل تهران ایستگاه های دوچرخه سواری راه اندازی می شود. 

آزاده دل مسؤول واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: قرار بود از ابتدای سال 98 دوچرخه‌های اشتراکی در تهران شروع به فعالیت کنند ولی ما از آذر 97 این کار را اجرایی کردیم.

به گفته آزاده دل، بر اساس برنامه در نظر گرفته شده در افق 5 ساله در کل شهر تهران دوچرخه‌سواری راه‌اندازی می‌شود و یک و نیم درصد از کل سفرهای شهر باید از طریق دوچرخه صورت گیرد.

احداث 100 ایستگاه دوچرخه تا پایان سال

وی با تأکید بر این موضوع که در حال حاضر 60 ایستگاه دوچرخه در تهران وجود دارد گفت: تا پایان سال جاری به صد ایستگاه می‌رسیم.

مسؤول واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص کمبود دوچرخه در برخی از پارکینگ‌ها گفت: در حدی که پارکینگ ظرفیت داشته باشد دوچرخه دپو می‌شود و ما یک ظرفیت معقول داریم اما تعداد ایستگاه‌ها را می‌توانیم بیشتر کنیم.

شهروندان خرابی ها را اعلام و امتیاز بگیرند

وی در خصوص خرابی برخی از دوچرخه‌ها گفت: روی اَپ دوچرخه‌سواری اعلام خرابی قرار دارد و شهروندان اگر متوجه خرابی شوند می‌توانند اطلاع دهند و حتی به آنها امتیاز هم می‌دهیم.

آزاده دل از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه خرابی اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند تا مشکل در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود.

سیستم رزرو برای سفرهای کوتاه 

مسؤول واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری در پاسخ به این پرسش که برخی شهروندان گله‌مند هستند که هر زمان که دوچرخه را قفل کنند سفر آنها به اتمام رسیده این در حالی است که هنوز از مدت زمان سفر باقی مانده است، گفت: دوچرخه اشتراکی است اما قرار است سیستم رزرو در برنامه قرار گیرد که البته نه به صورت طولانی‌مدت بلکه شهروندان برای خریدهای خود از این سیستم استفاده کنند.

به گفته مسؤول واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، برنامه‌های دیگری هم برای این منظور وجود دارد که در اسرع وقت اطلاع‌رسانی می‌شود. 

دولت در توسعه حمل و نقل کمک کند

طی چند سال گذشته سیستم حمل‌ونقل عمومی توسعه یافته است و البته باید دولت هم بر اساس قانون سهم خود را از  برای این توسعه پرداخت می کرد اما در این مدت دولت به درستی به وظیفه خود عمل نکرده و بدهی زیادی به شهرداری تهران دارد. 

در صورتی که دولت بتواند هزینه خود را پرداخت کند توسعه حمل‌ونقل عمومی سرعت پیدا می‌کند و همچنین شهرداری می‌تواند مترو را گسترش داده و با خرید دوچرخه و واگن‌ها مردم را به سمت استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی سوق دهد اما در حال حاضر کمبود واگن یکی از مشکلات اساسی حمل‌ونقل عمومی است البته مدیریت شهری به منظور توسعه حمل‌ونقل عمومی به سمت توسعه دوچرخه حرکت کرده است که البته در حال حاضر شاید کمتر از یک درصد مردم از این سیستم حمل‌ونقل پاک به دلیل عدم وجود زیرساخت استفاده می‌کنند و هنوز هم در تهران زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.

در حال حاضر  به صورت پایلوت در برخی از مناطق این طرح راه‌اندازی شده است اما مشکلاتی وجود دارد که البته مسؤولان قول داده‌اند در مدت زمان کوتاه آن را برطرف کنند.

 

منبع:

http://www.baladiye.com/

به گزارش تیترشهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 9 : سید علی مفاخریان شهردار منطقه ضمن حمایت از کمپین "سه شنبه های بدون خودرو" گفت: استفاده از دوچرخه و فرهنگ دوچرخه سواری با تدبیر شهردار تهران و به منظور فرهنگ سازی در بین مدیران، مسئولین و شهروندان تهرانی است تا با این فرهنگ و استفاده از وسیله حمل و نقل پاک تردد در سطح شهر انجام شود.
وی افزود: برای داشتن شهری بانشاط و به دور از آلودگی های زیست محیطی می بایست از خود شروع کنیم که پویش "سه شنبه های بدون خودرو" از جمله برنامه هایی است که با ترویج آن در استفاده از وسایل حمل و نقل پاک و ایجاد زیرساختهای مرتبط با آن در فضای شهری می توان زمینه ساز تحول در حفظ محیط زیست و ایجاد شهری زیست پذیر برای همه بود.
شایان ذکر است "سه شنبه های بدون خودرو" مدیران شهری مناطق 9 و 10 همانند سه شنبه های پیشین از ضلع جنوبی شرقی میدان آزادی شروع و در ادامه مسیر به خیابان آزادی و ساختمان های ستادی منتهی شد.

منبع:

https://titreshahr.com

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ورود 5000 دوچرخه دنده‌ای به ناوگان حمل و نقل پاک شهر خبر داد.

مهندس پورسید آقایی در گفت وگو با ایسنا، در مورد وضعیت توسعه دوچرخه در شهر تهران با اعلام این خبر که تا آخر سال 5000 دستگاه دوچرخه دنده‌ای به ناوگان حمل و نقل پاک شهر اضافه می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر دوچرخه‌های بی‌دود موجود در سطح شهر دنده‌ای نیستند و در مسیرهای سربالایی دچار مشکلاتی می‌شوند اما با آمدن این دوچرخه‌های دنده‌ای مشکل حل می‌شود.

وی با بیان این‌که توسعه مسیرهای دوچرخه در دستور کار قرار دارد در مورد لزوم آموزش دوچرخه‌سواران گفت:‌ در حال حاضر در همه پارک‌های ترافیک، آموزش دوچرخه‌سواری و آموزش علائم به متقاضیان ارائه می‌شود و این در حالی است که استقبال بانوان از آموزش‌های دوچرخه‌سواری بیشتر بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد وضعیت بیمه دوچرخه‌سواران نیز با بیان این‌که دوچرخه‌سوارانی که از دوچرخه‌ شهری اشتراکی شهرداری استفاده می‌کنند بیمه هستند گفت: مبلغی از ودیعه آنها صرف بیمه این افراد می‌شود، اما دقت داشته باشید که شهروندانی که از دوچرخه‌های شخصی استفاده می‌کنند تحت پوشش بیمه نیستند.

پورسید آقایی با بیان این‌که شرکت بیدود از همان ابتدا ملزم شد که نسبت به بیمه دوچرخه‌سواران اقدام کند، ادامه داد: در این هشت ماهی که از فعالیت مجموعه بیدود می‌گذرد تنها یک مورد تصادف داشتیم که خوشبختانه بیمه نیز این فرد را تحت پوشش قرار داد.

در مجموعه بیدود بدون خرید دوچرخه شهری و با کرایه دوچرخه های موجود می توانید از دوچرخه ها استفاده کنید

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد انتقادات دوچرخه‌سواران از مسیرهای دوچرخه که تبدیل به محل پارک موتورسیکلت‌ها شده است، اظهار کرد: باید یک مطالبه عمومی در این خصوص ایجاد شود هرچند که در حال حاضر با دیده شدن دوچرخه‌سواران در شهر بخشی از مشکلات حل شده، اما می‌بایست پلیس دوچرخه‌سوار که سال گذشته مراسم رونمایی از آن نیز انجام شد، فعال شود تا نسبت به کنترل مسیر دوچرخه و حل مشکلات دوچرخه‌سواران اقدام کنند.

منبع:

https://www.isna.ir

به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز یزد، صفدرپور گفت این پارک ، شامل پیست دوچرخه سواری است که قرار است در محل کنار گذر یزد مجاور پل تقوی در زمینی به مساحت ۱۱ هکتار در یزد ساخته شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد هدف از ساخت این پارک را افزایش سطح سلامت، ایجاد روحیه شادابی و نشاط در جامعه ، تشویق و ترغیب شهروندان به ورزش عنوان کرد.

http://www.iribnews.ir/00Ahrm