حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

تشدید آلودگی هوا در شهر تهران در این روزها سبب برخی تصمیمات از جمله طرح همگانی دوچرخه شده است؛ اما به اعتقاد کارشناسان اجرای چنین طرح هایی نیازمند زیرساخت هایی که هنوز فراهم نیست.

 

پرسش: انتشار برخی از اخبار در خصوص آلودگی هوا این روزها سبب اتخاذ شماری از تصمیمات نظیر تعطیلی مدارس شهر ری و تهران؛ افزایش عوارض ورود به طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا و کاهش قیمت بلیت وسایل حمل و نقل عمومی شد.

حسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز از اتخاذ محدودیت هایی برای تردد کامیون ها و همچنین رشد ۵۰ درصدی عوارض خودرو در ورود به محدوده طرح ترافیک به دلیل وضع اضطرار (افزایش میزان آلایندگی ها) در این روزها خبر داده است.

برخی کارشناسان روانشناسی و اجتماعی اما در جهت کاهش این آسیب (آلودگی هوا) به وفاق جامعه با دولت برای اجرای سیاست ها؛ آموزش و فرهنگ سازی بیش از این ترغیب و تشویق و توبیخ ها تاکید می کنند. به گفته این تحلیلگران استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه نقشی اساسی در کاهش و رفع این پدیده ایفا می کنند که جز با شرح علمی و اجتماعی محقق نمی شود.

مهدی عسکری پور، کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره در این خصوص به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: یکی از مهمترین اقدامات جهت اتحاد جامعه با دولت (به منظور دستیابی به اهداف) فرهنگ‌سازی است و وزارت آموزش و پرورش در خصوص این فرهنگ‌سازی نقشی اساسی ایفا می کند؛ به عبارت دیگر فرهنگ‌سازی باید از دوران کودکی در مراکز علمی و آموزشی انجام پذیرد.

جهت خرید اینترنتی دوچرخه کلیک کنید.

این روانشناس با اشاره به آلودگی هوا در این روزها و همچنین برخی از سیاست گذاری های دولت به منظور کاهش این آسیب افزود: به عنوان مثال استفاده از وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس و مترو) و دوچرخه نیازمند آموزش در رابطه با آسیب های این آلودگی از دوران خردسالی است و آموزش و شرح این آسیب ها در دوران سالخوردگی به طور حتم فاقد اثر است.

وی همچنین تاکید کرد: انجام برخی از اقدامات نیازمند تجهیز زیرساخت ها است؛ به عنوان مثال استفاده از دوچرخه و وفاق مردم با سیاست گذاری های کشوری به منظور کاهش آلودگی هوا نیازمند تفکیک معابر وسایل نقلیه موتوری با دوچرخه است.

به گفته این کارشناس در حال حاضر معابر و خیابان ها برای دوچرخه سواری مساعد نیست؛ مثلا استفاده از دوچرخه بی تردید در اتوبان ها مقدور نیست و این مهم مستلزم آماده سازی و احداث جاده ها و گذرگاه هاست.

عسکری پور همچنین با اشاره به گران بودن قیمت دوچرخه اظهار داشت: استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه باید با هزینه کردی مساعد همراه باشد؛ در زمان حاضر قیمت قابل توجه دوچرخه در جامعه قدرت و توان بهره برداری را از آن را برای همگان سلب می کند.

احساس امنیت، دلیل استفاده از خودروهای شخصی

وی احساس امنیت را یکی از مهمترین عوامل استفاده از خودروهای شخصی دانست و گفت: افزایش احساس امنیت در استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه نیز به طور حتم استفاده از خودروهای شخصی را کاهش می دهد؛ چرا که امروزه یکی از دلایل اصلی استفاده از خودروهای شخصی تامین امنیت است.

این روانشناس با اشاره به «طرح دوچرخه همگانی» در شهر تهران تصریح کرد: ایستگاه های دوچرخه سواری در همه نقاط شهر تهران مستقر نیست و این در حالی است که اصل سهولت دسترسی از اساسی ترین مولفه های ترغیب به شمار می رود.

عسکری پور خاطرنشان کرد: بی شک استفاده از وسایل نقلیه عمومی و همچنین دوچرخه سواری به منظور ارتقاء سلامت فردی و اجتماعی در این روزها که با تشدید آلودگی هوا مواجه هستیم. مستلزم اتحاد جامعه با دولت، تجهیز زیرساخت ها، آموزش و فرهنگ سازی است.

به گزارش ایرنا، آلودگی هوا در ۷ شهر بزرگ ایران سالانه جان ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر را می گیرد؛ همچنین در هر سال نزدیک بیش از 150 هزار ایرانی به سبب این آلودگی در مراکز درمانی کشور بستری می شوند.

منبع:

http://porcesh.ir/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی