به دلیل محدود بودن خطوط مترو و عدم تناسب آنها با جمعیت شهر تهران، واگنهای مترو بسیار شلوغ هستند و حتی دوچرخه تاشو هم بهسختی امکان حمل دارد.
تیننیوز | چندی پیش یک کارشناس حملونقل در مورد محدودیت استفاده از دوچرخه سنتی در مترو پیشبینی کرد این محدودیت موجب شود مترو با استقبال زیادی از طرف دوچرخهسواران مواجه نشود.
به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان به این شبکه خبری گفت: یکی از شروط استفاده از دوچرخه در مترو، تاشو بودن آن است، این در حالیست که بر خلاف بسیاری از دیگر شهرهای جهان استفاده از دوچرخه تاشو در کشور ما رایج نیست.
پس از انتشار این مطلب، برخی کارشناسان حملونقل در شبکههای اجتماعی به بیان دیدگاههای خود در این زمینه پرداختند.
آرش بختیاری گفت: همیشه از کشورهای دیگر الگو میگیریم و فکر میکنیم با تقلید میتوانیم شبیه آنها باشیم، غافل از اینکه به همه جوانب طرح توجه کافی نکردهایم. در متروی استکهلم، پاریس و ... واگنهایی وجود دارد که مخصوص ورود دوچرخه است اما در این واگنها تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده از جمله اینکه یک ردیف صندلی به کلی حذف شده است. بنابراین حتی استفاده از دوچرخه تاشو هم با توجه به ازدحام جمعیت مترو تهران، اشتباه است.
مهتا میرمقتدایی نیز تاکید کرد: معتقدم این کار، اقدامی خوب، ولی نیازمند پیش زمینه و تاسیسات پشتیبان است.
وی افزود: تعداد مسیرهای ویژه دوچرخهسواری در تهران بسیار محدود است، برای حمل دوچرخه به داخل ایستگاه باید پله برقی یا آسانسور موجود باشد که در همه ایستگاهها وجود ندارد، از همه مهمتر اینکه به دلیل محدود بودن خطوط مترو و عدم تناسب آنها با جمعیت شهر تهران، واگنهای مترو بسیار شلوغ هستند و حتی دوچرخه تاشو هم بهسختی امکان حمل دارد.
وی خاطرنشان کرد: حمل دوچرخه به داخل مترو نیازمند فضای خالی و همچنین واگنهای مجهز و متناسب با آن است که این هم فعلا وجود ندارد و در واقع شرایط فعلی مترو و همچنین امکانات دوچرخهسواری در شهر تهران، هنوز با این طرح هماهنگی ندارد.
محسن قلیزاده نیز گفت: به نظرم این طرح برای مترو تهران با این ازدحام جمعیت و شرایط الان، کلاً غلط و بهتر است استفاده از دوچرخه در سطح شهر و برای رسیدن به ایستگاههای مترو تسهیل شود.
به گزارش تین نیوز، پیش از این سعید قصابیان در مورد شرط استفاده از دوچرخه تاشو در مترو، به این شبکه خبری گفته بود: بهنظر میرسد که علت ایجاد این محدودیت عدم امکان پذیرش دوچرخههای سنتی در مترو است چرا که ایستگاهها و واگنهای مترو برای پذیرش دوچرخه سنتی طراحی نشدهاند.
وی با بیان اینکه در این مورد سه راه در پیش داریم، افزوده بود: یکی از راهکارها این است که تلاش کنیم استفاده از دوچرخه تاشو را رواج دهیم، راهکار بعدی آن است که عبور دوچرخه سنتی را در مترو، تسهیل کنیم و راهکار سوم هم این است که این طرح را ببوسیم و کنار بگذاریم.