حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

حمل و نقل پاک

سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی گفت: احداث ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد اقدام خوبی بود، اما بعضی از این ایستگاه‌ها نیمه تعطیل است و باید برای تشویق مردم به استفاده از این وسیله، دوباره فعال و احیا شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، راه حل معضل ترافیک و کاهش هوای آلوده در کلان‌شهر مشهد، با گسترش فرهنگ دوچرخه سواری میسر است و این از موضوعاتی است که با عنوان «کمپین دوشنبه‌های با دوچرخه در مشهد» در سامانه «فارس من» به ثبت رسیده است.

برای پیگیری این موضوع گفت‌و‌گویی با سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی انجام دادیم تا نظر وی را در این مورد جویا شویم.

حمیدرضا دهنوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، گفت: بهترین و پاک‌ترین وسیله حمل‌ونقل در کلان‌شهرها استفاده از دوچرخه‌ است.

وی با اشاره به اینکه در مشهد مسؤولیت احداث و ساخت مسیرهای دوچرخه با شهرداری است،‌ خاطرنشان کرد:‌‌ خوشبختانه شهرداری تا الآن در بحث احداث راه‌های مخصوص دوچرخه سواری به‌خصوص در هسته مرکزی شهر مانند بلوار خیام اقدامات خوبی انجام داده است.

سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی افزود: احداث ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد اقدام خوبی بود، اما بعضی از این ایستگاه‌ها اکنون به حالت نیمه تعطیل درآمده که لازم است برای تشویق شهروندان به استفاده از این وسیله و فرهنگ‌سازی، دوباره فعال و احیا شوند.

دهنوی بهترین راه برای گسترش دوچرخه‌سواری را فرهنگ‌سازی در این زمینه دانست و ادامه داد: بنده معتقدم کارمندان و اصناف مسیرهای بین ۵ تا ۷ کیلومتر را از منزل تا محل کار خود بهتر است با دوچرخه طی کنند تا با کاهش آلودگی و ترافیک در سلامت خود و جامعه سهیم شوند. 

جهت خرید دوچرخه ایرانی به سایت دنرو مراجعه کنید.

وی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ دوچرخه سواری سبب روان‌سازی ترافیک و حضور کمتر خودروهای شخصی در معابر شهری می‌شود، متذکر شد: تحقق این امر نیاز به زیرساخت دارد، اقدامات انجام شده کافی نیست و نیاز به اقدامات گسترده‌تری است.

سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرحی مبنی بر تشویق کارمندانی که از دوچرخه برای تردد استفاده می‌کنند به استانداری‌ پیشنهاد داده‌ایم، تصریح کرد: طبق این طرح کارمندانی که به جای خودروهای شخصی از دوچرخه برای تردد استفاده می‌کنند مورد تشویق قرار می‌گیرند.

دهنوی ادامه داد: با اینکه عملکرد موجود نسبتا خوب بوده، ولی لازم است تمامی ادارات از جمله استانداری و به‌ویژه شهرداری بیشتر پیگیری و تلاش کنند، ما نیز پیگیر این موضوع هستیم.

اعضای شورای شهر دوشنبه‌ها با دوچرخه به جلسات علنی شورا می‌روند

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: یکی از اقداماتی که در شورای شهر داریم بحث پیاده‌محوری و دوچرخه‌سواری در جهت کاهش ترافیک و آلودگی هوای مشهد است.

مجتبی بهاروند با اشاره به اینکه از پنج ماه پیش برای توسعه و اتصال مسیرهای دوچرخه سواری به یکدیگر در تلاش هستیم، افزود: در این راستا یک روز را تعیین کرده‌ایم تا شهروندان برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک از دوچرخه استفاده کنند.

وی متذکر شد: به‌طور معمول هر دوشنبه اعضای شورای اسلامی و برخی از کارمندان شهرداری به‌همراه سمن‌های دوچرخه‌سواری از میدان پارک تا ساختمان شورا رکاب می‌زنند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه با توجه به صحبت‌های سخنگوی قوه قضاییه استفاده زنان از دوچرخه در سطح شهر بلامانع است، خاطرنشان کرد: در سمن‌های دوچرخه سوار هم زنان حضور دارند و مانعی برایشان وجود ندارد مگر آنکه نوع حجاب و پوشش آن‌ها منافی عفت عمومی باشد که قطعا تذکر داده می‌شود.

بهاروند خاطرنشان کرد: سامانه دوچرخه اشتراکی با اینکه در مشهد نسبت به‌سایر شهرهای کشور زودتر شروع شد، اما به‌ سمتی رفت که هم‌اکنون عملا ناکارآمد است و جلسات متعددی گذاشتیم تا این موضوع را سامان‌دهی کنیم و با سیستم جدید و به‌روز جلو ببریم.

وی افزود: شهرداری تهران طی قراردادی با یک شرکت، از طریق اَپ و سامانه هوشمند، دسترسی مردم به‌دوچرخه اشتراکی را بسیار آسان کرده، ما هم با این شرکت جلساتی داشتیم و در حال اقدام و پیگیری هستیم تا با نصب این اَپ مردم راحت دوچرخه تحویل گیرند و بعد از طی مسیر مورد نظرشان آن را تحویل دهند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه که تا پایان سال جاری ۳۰ کیلومتر به خطوط ویژه دوچرخه‌سواری اضافه می‌شود، عنوان کرد: تاکنون خطوط باغ ملک‌آباد، چهاراه دکترا تا میدان شهدا، شهید قانع تا انتهای بلوار وکیل‌آباد و بلوار نماز مواردی است که تصویب شده و در حال اضافه شدن است.

بهاروند افزود: معابر و مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری استاندارد است و مسیرهایی که قبلا منجر حادثه شده است تغییر کرده تا امنیت دوچرخه‌سواران تأمین شود.

 

منبع:

https://www.farsnews.com/razavi/news/13980714001234/فارس-من%7C-ایستگاه‌های-دوچرخه-اشتراکی-باید-احیا-شود-سامانه-هوشمند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی